niedziela, 3 stycznia 2016

Mąka i bułeczki z kłączy perzu


Perz właściwy ( Elymus repens) to bardzo pospolity, uciążliwy chwast polny, porasta także zarośla, polany i nieużytki. Jego klączą zawierają skrobię i są bardzo pożywne, w czasach niedostatku były dodatkiem do zup, znacznie częściej suszone, mielone i dodawane do mąki na chleb. Zwykle kłącza perzu pozyskiwano przy okazji prac w polu lub ogrodzie.

Suche kłącza dostarczają ok. 223-264 kcal/100 g; zawierają ok. 2,7 białka, 0,37 tłuszczu i 50-60g węglowodanów!

Na mąkę wybieramy tylko jasne, grube i mięsiste kłącza, trzeba je oczyścić i dokładnie wysuszyć.  Kłącza są bardzo włókniste i dość twarde, najlepiej je zmielić w elektrycznym młynku, to mozolna praca, raczej w warunkach domowych. Mąka w smaku jest lekko słodkawa, orzechowa ale nie gorzka, jasna z dużą ilością rozdrobionych włókien, po przesianiu może stanowić domieszkę do innych mąk. Ja dodałem mąkę z perzu do mąki pszennej i upiekłem z niej słodkie bułeczki.
 
Mąkę  z kłączy perzu wymieszać pół na pół z mąką pszenną. Dodać drożdże suszone, wymieszać, dodać ciepłej wody i wyrobić ciasto. Odstawić do wyrośnięcia. Uformować bułeczki, piec w temperaturze 180 C przez 20 minut. Podawać z dżemem lub miodem.

6 komentarzy:

  1. Witaj :) Pytanie za 100 punktów :) Czy Ty sam tę mąkę zrobiłeś ??? Czy kupiłeś?Jeśli sam .....To pytam skąd się bierze tyle cierpliwości i samo zaparcia?
    Rok temu tak bardzo miałam zaparzone pole z ziemniakami że do jednego wiadra wrzucałam kartofle do drugiego perz,,,ale to czyszczenie!!! doprowadzała mnie do furii !! i mąki miałam tyle "co na lekarstwo" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak, mąkę z kłaczy perzu robiłem sam, bułeczki już pomagała mi Kasia robić. Cierpliwość bierze się z chęci poznawania. Życzę wytrwałości. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A może następnym razem jakiś artykuł o mące z pędów orlicy? Jak i kiedy zbierać,oczyszczać,wykonać itd.?Polecam.
    Świetny blog,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję. Czas na mąkę z orlicy przyjdzie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaj w nowym roku:) Ależ pomysł z tą mąką, muszę wypróbować. Jesteś skarbnicą wiedzy. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Witaj w nowym roku :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń