poniedziałek, 11 września 2017

Rok poszukiwacza roślin - wrzesień


Jesień to ulubiona przeze mnie pora roku, pod wieloma względami. Jednym z nich jest obfitość w lasach, na łąkach i polach dzikich roślin jadalnych. To pora, która sprzyja zbiorom. Bogactwo roślin,   jakie oferuje nam przyroda jest ogromne. Cześć zjemy bezpośrednio na miejscu, pozostałe zbiory przydźwigamy do domu. W koszach, torbach, poupychane w kieszeniach kurtki i plecaku.

We wrześniu mamy możliwość zbierania owoców licznych gatunków roślin jak i korzeni, które to magazynują składniki odżywcze na okres zimowy. Coraz mniej znajdziemy w lasach owoców borówek czernicy i pijanicy oraz malin. Wrzesień to dobry okres na zbiór owoców borówki brusznicy, żurawiny, jeżyn, jarzębu, czarnego bez, rokitnika, dzikiej jabłoni, gruszki. Coraz lepiej wyglądają owoce róży. Kilka dni temu widziałem jeszcze kwitnące okazy, jakby ktoś nie zdążył zrobić konfitury z płatków róży.
Zaczynają już opadać pierwsze żołędzie. Bukwi w tym roku jeszcze nie nazbierałem, może jak pojadę w góry będzie taka możliwość.
Nad wodami szukamy bulw strzałki wodnej, jeżogłówki, kłączy łączenia i pałki. Całkiem ładne ma już korzenie dzika marchewka, pasternak czy wiesiołek.
Jadalne wszelkie korzonki wyglądają dużo lepiej niż miesiąc temu. Zyskały znacznie na wartości. Przy niektórych gatunkach warto zaczekać do pierwszych przymrozków. Z wykopywaniem bulw topinamburu zaczekajmy do października.

Po ostatnich opadach deszczu i pojawieniu się w lesie grzybów, mam spory dylemat, co do koszyka zbierać wpierw? Grzyby czy rośliny? Tyle pokus w lesie czyha na człowieka :)

Wrześniowa lista roślin wydaje mi się najdłuższa, od października zacznie się skracać. Mniej będzie owoców i zieleniny, a coraz więcej pożywnych bulw i korzeni. Niech się wam darzy.





Lista roślin:
babka - liście, nasiona
barszcz zwyczajny- liście, łodygi, nasiona, korzenie
bażyna - owoce
berberys - owoce

bez czarny - owoce
biedrzeniec - liście, korzenie
bluszczyk kurdybanek -liście
bniec - liście
borówka - liście, owoce
buk - orzeszki
bylica - liście
chmiel - korzenie
chrzan pospolity - liście, korzenie
chwastnica jednostronna - nasiona
cykoria podróżnik - liście, korzenie
czarnuszka - nasiona
czeremcha - liście, owoce
czosnaczek pospolity - nasiona
czyściec błotny - korzenie
dąb - żołędzie
dzięgiel - nasiona, korzenie
dziurawiec - liście
dzwonek - liście, korzenie
gorczyca - nasiona
gorczycznik - liście
groszek - młode pędy, nasiona, korzenie
grusza - owoce
gwiazdnica pospolita- liście
jabłoń - owoce
jałowiec pospolity - owoce
jarząb - owoce
jasnota - liście
jeżogłówka -  korzenie
jeżyna - liście, młode pędy, owoce
jodła - pędy
kalina - owoce
kminek - nasiona
komosa - liście, nasiona
koniczyna - liście, kwiaty
kozibród - liście, kwiaty, korzenie
krwawnik pospolity - liście
kuklik - korzenie
lebiodka - liście
lepnica - nasiona
leszczyna - orzechy
łączeń baldaszkowy - korzenie
łoboda - liście, nasiona
łopian - korzenie
macierzanka - liście
mak - nasiona
malina - liście, owoce
marchew zwyczajna - liście, korzenie
mięta - liście
mlecz - liście
mniszek - liście, korzenie
niecierpek - nasiona
oset - liście, łodygi, dna koszyczków kwiatowych, korzenie
ostrożeń - podobnie jak oset
palusznik - nasiona
pałka - młode przyrosty, korzenie
pasternak - korzenie
perz - kłącza
pięciornik gęsi - liście, korzenie
podagrycznik pospolity - liście
pokrzywa - liście, nasiona
porzeczka - liście, owoce
poziomka - liście
przytulia - nasiona
pyleniec pospolity - kwiaty, nasiona
rdest - liście, nasiona
rokitnik - owoce
rozchodnik wielki - liście, korzenie
róża - owoce
rukiew - liście
rzeżucha - liście
sitowie - młode przyrosty, korzenie
sosna - pędy
stokrotka - liście, kwiaty
strzałka wodna - bulwki korzeniowe
sumak - owocostany
szarłat - liście, nasiona
szczaw - liście, nasiona
szczawik - liście
ślaz - liście
śliwa - liście, owoce
świerk - pędy
świerząbek bulwiasty -bulwy
tasznik pospolity - liście
tatarak - liście, korzenie
tobołki polne - nasiona
topinambur - bulwy
trzcina - korzenie
wiązówka - liście, korzenie
wierzbówka kiprzyca - liście
wiesiołek - korzenie
włośnica - nasiona
wyka - młode pędy,  nasiona
zerwa kłosowa - korzenie
żółtlica - liście, kwiaty
żurawina - owoce


8 komentarzy:

  1. Ja jeszcze zbieram nasiona wiesiołka i z braku moździerza jem jak leci. Natomiast z kiełkowaniem jest coś nie tak - może one wymagają jednak przemrożenia...? A, i jeszcze z kwiatów nawłoci parzę pyszną herbatkę. Pozdrawiam ze słonecznej dziś Łodzi 😊 Gośka

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja nie zdążyłem nazbierać nasion wiesiołka, deszcze mi przeszkodziły. Z kiełkowaniem nie podpowiem, nie wiem. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię wracać do tego cyklu.Teraz odkryłam tu pyleńca. Nigdzie w necie nie znalazłam jego właściwości, przydatności czy zastosowania. Zdradź, proszę, jak go przetwarzasz i do czego się nadaje. Domyślam się, że z kwiatów można parzyć herbatkę... Suchych czy fermentowanych?... Pozdrawiam jeszcze z Łodzi. Gośka

    OdpowiedzUsuń
  4. Kwiaty i nasiona dodaję do sałatek. Ot i cała tajemnica ;) Jeszcze Łódź, a później gdzie jeśli mogę zapytać? Pozdrawiam z jeszcze Lubelskiego :) Artur.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki za odpowiedź. Już niedługo kurs na Wielkopolskę i to w bardziej zielonej wersji, bo obrzeża i tak niewielkiej miejscowości nad zarastającym i wysychającym niestety jeziorem - supermarket rewelacyjnie zaopatrzony :). Jeszcze pytanie z innej beczki: czy w Twoich stronach w tym roku czeremcha też taka wyjątkowo słodka?

    OdpowiedzUsuń
  6. Jeśli to zmiany na lepsze, to wspaniale. Ciesze się, że i supermarket dobrze zaopatrzony :) Czeremchy w tym roku jeszcze nie zbierałem, nie miałem czasu. W ten weekend sprawdzę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziś sprawdziłem i jestem zawiedziony. Obeschnięte, nierównomiernie dojrzałe owoce, cierpkie i niesmaczne.

    OdpowiedzUsuń
  8. O, szkoda :(. Tutaj, tzn. w Wielkopolsce jeszcze nie miałam czasu wybrać się dalej a w najbliższej okolicy czeremcha nie występuje. Załapałam się na razie na końcówkę nawłoci i wrotyczu. Teren nad jeziorem zastałam zdominowany przez kurdybanek i sadziec konopiasty. Próbowałam w trzcinowisku odnaleźć kosaćce (w ubiegłym roku widziałam pojedyncze kwitnące), ale bez powodzenia. A tak się napaliłam na tę kawę;)

    OdpowiedzUsuń