wtorek, 11 marca 2014

Korzenie pięciornika gęsiego


Dieta korzonkowa, tak by można nazwać część potraw z leśnego menu.

Pięciornik gęsi (Potentilla anserina) jest tego dobrym przykładem, to bardzo pospolita roślina łąk, pól i przydroży. Jadalne są jego młode liście i kłącza bogate w skrobię, w świeżej  zawierają ok. 30%, są więc bardzo odżywcze. Od jesieni do wiosny można wykopywać drobne, zgrubiałe kłącza (bulwki grubości do 1 cm i długości ok. 5cm), jadalne po ugotowaniu (bezpieczniej) lub na surowo (równie smaczne ale nie polecam). Wykopywanie i oczyszczanie kłączy jest pracochłonne, ale czasami, tak jak mi się to zdarzyło, zbiór jest bardzo ułatwiony. Pozyskanie 200 g zajęło mi niecałą godzinę, czyszczenie i mycie ok. 0,5 h. Kłącza po dokładnym umyciu gotujemy 15 min. w osolonej (dla smaku) wodzie, odlewamy i jemy jeszcze ciepłe. Kłącza można też wkroić do zupki lub sałatki. Smak 4 (w skali od 1 do 5), orzechowy, czasami lekko gorzki, mączysty, kłącza są miękkie, sypkie i bez włókien. Nie zawsze mi się udaje taką ilość pięciornika nazbierać, tym razem pomogły mi dziki:)

4 komentarze:

  1. Witam;
    te korzenie pięciornika mam rozumieć jakoś teraz wykopane?
    Co jeszcze teraz w marcu można zebrać na bushcraftową potrawkę w lesie? :)
    Wybieram się lada dzień na wyprawę do lasu i chciałbym coś upichcić na ognisku.
    Od dawna noszę się z zamiarem gotowania w lesie i jedzenia tego co zbiorę, ale jakoś nie moglem się zebrać do tej pory, nie znam się za bardzo na tym, bałem się że zjem coś trującego, a niestety brak czasu było na studiowanie roślin w necie. Teraz mam zamiar systematycznie zbierać info o dzikich roślinach jadalnych i ich kosztować. Pięciornik gęsi idzie na pierwszy ogień :)

    Pozdrawiam wszystkich ludzi lasu:)
    Człowiek lasu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak. Jednak korzenie pięciornika na początek nie polecam. Lepiej rozejrzeć się za młodą pokrzywą i kłączami pałki szerokolistnej,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pokrzywa i pałka ? ok:) dzięki za podpowiedź, jutro robię placuszki z pokrzywą:) A dlaczego na początek pięciornika nie polecasz? Smak? Rozpoznawalność? Roślina wydaje mi się charakterystyczna, chyba ciężko będzie pomylić z inną (zresztą kojarzę ją, tylko nie widziałem że jadalna:) )

      Pozdrawiam
      Człowiek lasu

      Usuń
    2. Tak, pokrzywa i pałka to rośliny, które są dużo wydajniejsze i łatwiejsze w zbiorze. Właśnie teraz na wiosnę placuszki z pokrzywą, jako dodatek do zupy lub sałatki. Korzenie pięciornika są drobne i trzeba więcej zachodu by sporządzić z nich posiłek. Poza tym w prawdziwym lesie ciężko pięciornika znaleźć, to roślina bardziej charakterystyczna dla łąk.

      Usuń