czwartek, 17 marca 2022

Hubka (do krzesiwa tradycyjnego) z rdzenia słonecznika zwyczajnego.

Rdzeń słonecznika na hubkę do krzesiwa tradycyjnego testuję od ubiegłego roku. Wnętrze rdzenia słonecznika podobne jest do rdzenia takich roślin jak: czarny bez, topinambur, dziewanna czy jeżyny. Zwykle na hubkę tego rodzaju surowiec preparuję przez zwęglanie. Większą jednak satysfakcję daje mi znalezienie materiału, którego zwęglać nie trzeba. Rośliną, która ma takie właściwości jest słonecznik. Kolejna na liście naturalnych hubek do krzesiwa tradycyjnego. 

Wysuszony fragment łodygi słonecznika rozcinamy aby dostać się do wnętrza. 
Z miękkiego rdzenia wycinamy cienki plasterek. 
Kładziemy na krzemieniu i krzeszemy iskry, aby spadły na miękisz. Rdzeń słonecznika chwyta iskrę z krzesiwa tradycyjnego, w mojej ocenie dość łatwo. Nie miałem problemów ze złapaniem iskry, miękisz ładnie się żarzy. 
Nieco więcej czasu zajęło rozdmuchanie mi żaru. Wartości palne rozpałki z puchu nawłoci poprawiłem dodając pokruszonego próchna.

Są hubki sprawiające mniej lub więcej problemów jak rdzeń słonecznika. Prócz łatwopalności danej hubki trzeba rozważyć jej możliwość pozyskania w terenie oraz, co jest najważniejsze, własne doświadczenia. A tych oby jak najwięcej :)

3 komentarze:

  1. Wspieram. Super sprawa. Powodzenia. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z pokrzywy też można skorzystać . Pzdr.
    https://www.youtube.com/watch?v=Zkr5pi_Augs

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy kanał. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń