wtorek, 27 sierpnia 2019

Pieczarkowo :)



Sucho jak na razie w lesie i grzybów niewiele, przynajmniej w mojej okolicy. A ja taki fungusmaniacus :) Lubię szukać, podziwiać, zbierać, a czasem zjeść. Podczas ostatnich przechadzek spotkały mnie dwie niespodzianki. Pierwsza to łąka pełna pieczarek. Niedaleko lasu na nadrzecznej łące rosło ich tak na oko kilkadziesiąt kilogramów.


Zebrałem tylko kilkanaście sztuk, więcej nie potrzebowałem. Jakby szczęścia było mało to na tej samej łące rósł również piękny tasznik. Do domu zatem wracałem z dwiema torebkami zbiorów.


Czasznica olbrzymia albo też purchawica, to gatunek grzybów należących także do rodziny pieczarkowatych. Gatunek rzadki i jeszcze kilka lat temu (do 2014 r.) był objęty ochroną. Obecnie nie jest i można go zbierać. Pomimo tego uważam, że zasługuje na ochronę. Kilka razy go znalazłem, ale zawsze już w fazie, w której nie nadawał się do zjedzenia. Tym razem przypadkiem odkryłem w zaroślach młody owocnik oderwany od podłoża. Ktoś bezmyślnie go kopną. W pobliżu rosło jeszcze kilka innych, większych i mam nadzieję, że w spokoju dalej rosną. Jak widać na zdjęciach czasznica, którą zabrałem do domu to co najwyżej średniak.


Ciekawy byłem jak smakuje. Purchawki, w tym czasznica, są jadalne dopóki wnętrze ich jest zbite i białe. Okazy tego gatunku to jedne z największych grzybów na świecie. Owocniki czasznicy olbrzymiej mogą osiągać do 70 cm średnicy i ważyć do 20 kg. Jeden średniej wielkości grzyb i obiad dla całej rodziny :)


Z czasznicy zrobiłem kotlety. Po pocięciu na plastry obsmażyłem je w panierce. Kotlety mają delikatny aromat i smak przypominający kanie. Smaczny, jednak z uwagi na rzadkość gatunku więcej nie zamierzam zbierać.

5 komentarzy:

  1. Wygląda smakowicie i nie ma problemu z czasochłonnym myciem i obieraniem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak mieć pewność czy to jadalny egzemplarz ? U mnie ( w laso-ogrodzie) pełno podobnych. Moich gości pytam czy jadalne.Nikt nigdy nie jadł purchawek a przecież wszystkie atlasy mówią ,że to smaczny grzyb jadalny.Czyżby jednak łatwo się
    było pomylić ?

    OdpowiedzUsuń
  3. Purchawki trudno pomylić z innymi grzybami, po rozcięciu wnętrze powinno być białe.

    OdpowiedzUsuń
  4. Trafiłem na nie dopiero w tym roku w kilku miejscach ale zostawiłem w spokoju. Jeden był zniszczony przez kogoś. Po obejrzeniu jego struktury zastanawiałem się czy te plastry, z których zrobiłeś kotlety nie nadawały by się do wysuszenia na "osełkę" do noży. Podobnie jak białoporek brzozowy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jadłam młode zwykłe purchawki. Były bardzo smaczne :-) A takiej olbrzymki - czasznicy nigdy nie spotkałam.

    OdpowiedzUsuń