wtorek, 24 października 2017

Repliki grotów kryształowych z Valencina de la Concepción



Podczas archeologicznych wykopalisk w miejscowości Valencina de la Concepción na południowym zachodzie Hiszpanii, w megalitycznych grobowcach odnaleziono niezwykły zestaw kilkudziesięciu przedmiotów z kryształu górskiego. W skład zestawu wchodziło ostrze sztyletu, 25 grotów strzał,  rdzeń oraz kilka wiórków i produktów. Szacuje się, że powstały około 3000 p.n.e. To jedne z najpiękniejszych ostrzy jakie kiedykolwiek zostały odnalezione. Przypuszczalnie osoba, przy której znalezione cenne zabytki, należała do elit ówczesnego świata. Znalezisko jest cenne nie tylko ze względu na precyzję i estetykę wykonania, ale też rodzaj użytego surowca. Zabytki z kryształu są bardzo rzadkie, jest to trudny materiał do obróbki. To świadczy o wysokich umiejętnościach twórców tych narzędzi. Poza tym w pobliżu nie ma kopalni kryształu górskiego, musiał więc on odbyć długą, liczącą kilkaset kilometrów podróż. 


Najbardziej znanym zabytkiem z tej miejscowości jest kryształowy grot sztyletu. Moją uwagę jednak przykuły misternej roboty groty strzał. Smukły kształt grotów z wyraźnie wyodrębnionym ostrzem. Spójrzcie (drugie zdjęcie od góry to oryginały) jak cienkie są ostrza i zadziory. Wcale nie łatwo takie zrobić. Pomyślałem, że to będzie dla mnie dobra lekcja. Ze szkła wykonałem 5 grotów. Nie są tak piękne jak oryginały, nie takie lekkie i finezyjne, gdyż nie reprezentuję aż tak wysokiego poziomu. Cieszę się jednak, że znalazłem w końcu czas na robienie takich rzeczy. Już sama obróbka szkła czy krzemienia dostarcza mi dużo satysfakcji. Groty prezentują się na żywo bardzo dobrze.
Podczas łupania nie odbyło się oczywiście bez strat, dwa pęknięte groty wylądowały w kuble na odpady. To spowodowało, że bałem się odchudzić groty i nadać im kształt bardziej podobny do oryginałów. Nie trzymałem się ściśle wymiarów, to luźne nawiązanie do tych ze zdjęcia, które przedstawia w dodatku tylko część znaleziska. Replika, nie replika, ale cieszy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz